Med målet att ge äldre och personer med särskilda behov möjlighet att utvecklas och lära livet ut har den ukrainska kommunen Chortkiv, inspirerad av Litorina folkhögskola i Karlskrona, startat det så kallade ”Silver Age University”. På sikt vill man även kunna ge krigsveteranerna – de soldater som återvänder från kriget – en möjlighet att kunna utbilda och förkovra sig inom nya områden. Det kommunala partnerskapet mellan kommunerna Karlskrona och Chortkiv har verkligen gett konkret resultat!
Partnerskapsamarbetet mellan Karlskrona och Chortkiv tar avstamp i sommaren 2022 då Karlskrona fick ett brev ifrån borgmästaren i Chortkiv, Volodymyr Shmatko. Han undrade om kommunen var intresserade av ett vänortssamarbete. Snart därefter gjordes en ansökan till ICLD om ett partnerskapsamarbete och en ettårig förberedelse beviljades.
De första mötena mellan kommunerna skedde digitalt men i januari 2023 fick Chortkiv möjlighet att besöka Karlskrona. Studiebesöket på Litorina Folkhögskola i Karlskrona och de möjligheter som erbjuds genom folhögskolans verksamhet gjorde stort intryck på deltagarna från Chortkiv . I Ukraina finns idag ingen sådan etablerad verksamhet inom utbildningsväsendet.
Att ge äldre möjlighet att kunna fortbilda sig och göra deras liv så mkt bättre. Många äldre mår dåligt, inte minst med anledning av kriget och den oro de känner för sina nära och kära, berättar rektorn för Silver Age University, Oleksandra Filiak, som också är en av deltagarna i partnerskapsamarbetet mellan de båda kommunerna
”Det känns oerhört meningsfullt att vår folkhögskola inte bara inspirerat, utan också konkret bidragit till att stärka vuxenutbildningen i Chortkiv– särskilt i en tid av kris. Och att det skapar nya möjligheter även för krigsveteraner att omskola sig och bygga en ny framtid visar vilken kraft det finns i internationellt samarbete,” säger Peter Glimvall, kommunfullmäktiges ordförande i Karlskrona.


Demokrati genom vuxenutbildning
Innan jul 2024 beviljade ICLD de båda kommunerna projektet ”Demokrati genom vuxenutbildning” med syftet att öka deltagandet från utsatta grupper – särskilt äldre och personer med funktionsnedsättning – i sociala och utbildningsrelaterade sammanhang.
Chortkiv vill bland annat lära sig mer om folkhögskolornas historia i Karlskrona och Sverige, som en modell för demokratisk utbildning, och förstå deras roll i att främja medborgarengagemang och social förändring. De vill knyta an till folkhögskolornas principer, såsom inkludering och samhällsengagemang. De kommer att studera hur folkhögskolornas demokratiska ideal kan bidra till att möta dagens globala utmaningar och inspirera till lösningar som värnar demokratiska värderingar. Utbytet och det kollegiala lärandet kommer även att fokusera på elevinflytande och delaktighet.
Genom samarbetet hoppas man:
- Öka medvetenheten bland beslutsfattare om utbildningens betydelse,
- Förbättra inkluderingen av minoriteter och underrepresenterade grupper,
- Lära av den svenska folkhögskolemodellen, som betonar delaktighet, jämlikhet och civilt engagemang,
- Främja elevinflytande och medborgarengagemang genom erfarenhetsutbyte och kollegialt lärande.
Partnerskapet ingår också i ICLD:s partnerskapsnätverk av ukrainska och svenska kommuner.
Om folkhögskola
Folkhögskolor är en svensk/nordisk form av vuxenutbildning som kombinerar personlig utveckling med demokratiskt lärande och aktivt medborgarskap. Genom delaktighet och praktiskt lärande, utan krav på betyg, stärker folkhögskolorna människors möjligheter att påverka både sina egna liv och samhället. (folhogskola.nu)