Nio masterstudenter tilldelas ICLD:s stipendium för fältarbete
Nio masterstudenter som studerar vid svenska universitet har tilldelats ICLD:s Fieldwork Grant för att stödja sina examensarbeten. Under våren 2025 kommer studenterna att genomföra fältarbete i Guatemala, Ukraina, Kenya, Zambia, Colombia och Sydafrika.
Den 18 november deltog studenterna i en introduktionsworkshop vid Göteborgs universitet, där de presenterade sina projektförslag och fick feedback. Workshopen var också en möjlighet att lära känna ICLD, förstå hur deras fältarbete kan knyta an till lokal demokrati, kopplas till ICLD:s kärnvärden jämlikhet, delaktighet, transparens och ansvarsutkrävande och vara relevanta för lokala myndigheter.
Studenterna kommer att resa till Guatemala, Ukraina, Kenya, Zambia, Colombia och Sydafrika och fältarbetena kommer att behandlar relevanta teman som klimatanpassning, medborgardeltagande och kvinnors politiska representation. Varje arbete ska bidra till en ökad förståelse för hur lokal demokrati och lokalt styre kan främja hållbar utveckling och minska fattigdom.
Vi önskar studenterna lycka till med sitt fältarbete och sin datainsamling!
De som mottar stipendier är:
Iraide Arcos Fabrega, University of Gothenburg, Political Science. “Agroecology as a tool for participation in local governance. Economic and political empowerment of Mayan-Q’eqchi’ peasant women in Guatemala” (Guatemala)
Eliza Kravchenko, Uppsala University, International Humanitarian Assistance. “Community Perceptions and Trust in the Humanitarian Response in Lviv Region” (Ukraine)
Lucrecia Cristina Charchalac Ochoa, University of Gothenburg, Political Science. “The Psychology of Environmental Stewardship: Understanding Social Norms, Collective Identity and Local Governance in the 48 Cantones of Totonicapán, Guatemala” (Guatemala)
Jan Philipp Berndt, Lund University, Environmental Studies and Sustainability Science. “On the Correlation between Climate Resilience and Forced Displacement in the Rift Valley Province, Kenya: A Bottom-Up Assessement” (Kenya)
Caroline Bergqvist, University of Gothenburg, Human Rights. “Reducing Infant Mortality Among Children of Teenage Mothers in Zambia Through Local Democracy” (Zambia)
Natalia Melo Perez, Lund University, Environmental Studies and Sustainability Science. “Sustaining Life: The role of women in ecological integrity through culinary traditional practices in Vaupes, Colombian Amazon” (Colombia)
Eila Strandmark, Lund University, International Development and Management. “Turning crisis into opportunity: A qualitative case study of nature-based solutions’ impact on women’s disaster resilience, preparedness and recovery in Tana River County in Kenya” (Kenya)
Anna Stenkert, Lund University, Environmental Studies and Sustainability Science. “South Africa’s Just Energy Transition Partnership (JETP) as a path towards place-based, democratic, and equitable energy transitions?” (South Africa)
Nomandla Singeni, Stockholm University, International Comparative Education. “The Challenges Faced by Educators in Implementing Human Rights Education (HRE) in South African Schools” (South Africa)
For more information about the grant and how to apply, please check ICLD’s page for the Fieldwork Grant.