Som ett resultat av ICLD-partnerskapet mellan Region Gotland och Kibaha kommun i Tanzania, har ett ramverk för ungas delaktighet och inflytande tagits fram. Modellen ger barn och unga en konkret plattform för att göra sina röster hörda och påverka beslut som rör deras vardag. Nu har modellen implementeras i närmare 30 kommuner i Tanzania, på Zanzibar och även i Kenya. Och spridningen fortsätter.
Genom ramverket, så kallade ”SDG Clubs” (Sustainable Development Goals) har tusentals elever fått nya möjligheter att föra dialog med beslutsfattare, ställa frågor och driva förändring i frågor som är viktiga för dem. SDG-klubbarna fungerar som arenor där elever, lärare och skolledare möts för att diskutera samhällsfrågor kopplade till de globala målen. Genom samtal och gemensam problemlösning via de globala målen, ges unga möjlighet att lyfta även de frågor som annars kan vara svåra att ta upp.
De vuxna har här en stödjande roll, men det är ungdomarna själva som leder arbetet i klubbarna. Genom kopplingar till politiska beslutsorgan – kopplingar som utformas efter till exempel Lundy’s modell* – får ungas perspektiv en naturlig plats i beslutsprocesser. Det gör att ungdomars medverkan går från att vara symbolisk till att verkligen spela roll.
Ett exempel: rent dricksvatten till 1000 elever
Ett gott exempel från SDG-klubben vid Kibahas gymnasieskola är hur de lyckades påverka Kibaha Education Centre att ta itu med bristen på rent dricksvatten på skolan. Utifrån elevernas problemidentifiering och förslag sökte centret finansiering från en nationell myndighet och beviljades cirka 20 000 USD. Med dessa medel byggdes hållbar vatteninfrastruktur som nu ger över 1 000 elever tillgång till rent dricksvatten.
Klubben ger på det sättet eleverna en möjlighet att förbättra sin vardag, men också att engagera sig i frågor kopplade till hållbar utveckling på ett bredare plan. Genom projektet fick eleverna kunskap om de globala målen, analyserade lokala utmaningar och satte dem i relation till sin egen vardag – något som inspirerade dem att uttrycka sina åsikter och agera i sitt närområde.
Kommunförbund driver spridningen
Det tanzaniska kommunförbundet (ALAT) ser SDG-klubbarna som mycket intressant och stödjer nu spridningen av ramverket till fler kommuner i Tanzania. ”Vi har tagit modellen vidare och sprider den nu nationellt”, berättar Gloria Godfrey Ituwe från ALAT.
Även på Zanzibar har flera kommuner redan infört SDG-klubbar, och i Kenya har också ett antal kommuner antagit modellen som en del av sin verksamhet. Spridningen är alltså bara i sin början, men vi kan konstatera att redan nu har tusentals elever fått en arena för dialog, inflytande och ansvarsutkrävande inom skolans värld. ICLD:s alumnisamordnare arrangerar även återkommande utbildningar för berörda (läs mer här).
SDG-klubbarna i Kibaha är ett konkret exempel på hur unga kan engageras på ett meningsfullt sätt. De fungerar som en tydlig, inkluderande och flexibel modell för ungdomsdelaktighet. Klubbarna är inte bara till för att lära sig om hållbar utveckling och lokal demokrati – de är också platser där unga får möjlighet att tycka till, fatta beslut och känna att de kan påverka.
ICLD tagit fram en steg-för-steg guide (på engelska) som kan användas vid implementering:
Partnerskapet Region Gotland – Kibaha
Partnerskapet mellan Region Gotland och Kibaha har pågått under många år. De senaste åren har fokus alltså legat hur barn och unga kan ges större inflytande i lokalt beslutsfattande. Projektet som nu mynnat ut i den framgångsrika ramverket ”SDG-clubs” har arbetats fram av Wisbygymnasiet på Gotland tillsammans med skolor i Kibaha kommun.
– Vi samarbetar nära politiker vilket ger effekt, men det är också enkelt och inte kostsamt för lärare att komma i gång med klubbarna. Om man som lärare har förmågan att lyssna in eleverna är det en enkel väg till att göra stor skillnad, säger Eva Flemming som är projektledare för Region Gotlands del.
Läs mer om projektresultatet på Region Gotlands webbplats
*Lundys modell
Lundy-modellen för delaktighet lyfter fram fyra centrala och på varandra byggande delar – utrymme, röst, mottagare och inflytande – som är avgörande för att ungas medverkan ska bli meningsfull. Den kan fungera som benchmarking och kontinuerlig utvärdering för samspelet mellan ungdomar och lokala beslutsfattare inom SDG-klubbarna.
Mer om SDG-klubbarnas implementering:
How SDG Clubs Are Inspiring Youth Inclusion in Local Development
