Samarbetsland: Namibia

Falun och Tsumeb i gemensamt KP-projekt för stadsplanering

Falun har tillsammans med 21 andra kommuner fått medel för att utveckla och stärka lokal demokrati genom utvecklingssamarbeten.
Det övergripande målet för ICLD-projekten är att utveckla lokal demokrati och att minska fattigdom. Hälso- och sjukvård och lokal styrning följt av kultur, utbildning samt miljö och klimat är de vanligaste områdena för samarbete.

Falun har samverkat med Tsumeb sedan 2008 då dåvarande borgmästaren i Tsumeb, inspirerad av den svenska kommunens lyckade partnerskap med Kimberley i Sydafrika, sökte kontakt.
Allt började med barnen.
– Det fanns då en etablerad samverkan mellan gymnasieskolan i Falun och en skola i Tsumeb som fungerat väldigt bra sedan 2000. Den samverkan finns delvis kvar fortfarande genom årliga FN rollspel där Tsumeb deltar, säger Linda Varga.
Nu har Falun och Tsumeb fått medel för att genomföra en studie som ska ligga till grund för samarbete om Stadsplanering.

Är stadsutveckling en demokratifråga?
– Ja, att skapa delaktighet med kommuninvånarna om hur en stad eller kommun ska utvecklas såväl fysiskt som socialt är i allra högsta grad en demokratifråga. Det handlar också om att ta hänsyn till och beakta olika medborgares behov. Vem bygger vi staden för? Hur tillgodoser vi barnens behov? Trygghet, tillgänglighet och nya sätt till medborgardialog är viktigt för att skapa förtroende hos allmänheten för kommunen.

– Både Falun och Tsumeb växer fort, Tsumeb både formellt och informellt vilket man måste förhålla sig till.
Förstudien är ännu inte påbörjad så något resultat finns inte att ta ställning till, men Linda Varga tar ett pågående projekt – ”Participation and Voice” – som exempel på orternas många likheter:

– Under den förstudien var det väldigt tydligt att vi har samma problem, men olika styrkor. Till exempel utmaningar med ungdomars utanförskap och främlingsfientlighet. Det som gör arbetet spännande och unikt, säger Varga, är att man har olika styrkor i kommunernas strukturer.
– I Falun och Sverige har vi ett gediget arbete och skyddsnät för unga. Ungdomsslussen, praktikplatser, lärlingsplatser, komvux är exempel på strukturer för att minska utanförskapet. Arbetsförmedling, en utvecklad socialtjänst och andra strukturer finns inte i Tsumeb. Trots det finns ett glödande engagemang, en drivkraft och vilja hos ungdomarna som vi absolut kan lära av och skulle behöva anamma.

Centralt i projektet är olika sätt öka deltagandet i lokala beslutsprocesser, men också att hitta former för ökat inflytande över viktiga sakfrågor.
– Det finns inga snabba lösningar, jag har haft det här uppdraget i 4.5 år och lär mig fortfarande massor varje gång jag är där och varje gång de kommer hit. Det kommer krävas många aktörer som drar åt samma håll för att vi ska lyckas.

Det pågår en decentraliseringsprocess i Namibia, en process som tar tid och behöver vara lokalanpassad. Processen har i Tsumeb delvis flyttat in i sociala nätverk där det lokala styret allt mer kommunicerar med ungdomarna genom applikationen ”WhatsApp”.
– De har helt hoppat över steget med stationära datorer och använder sig av sina smarta telefoner. Där har vi en del att lära i dialogen med ungdomar, säger Varga.
Ungdomarna i Falun och Tsumeb jobbar just nu med att få upp gemensamma kanaler på sociala medier. Hashtagen #Copperheartsandminds är tänkt att kunna användas för att dela varandras vardag och utmaningar.
– Ett bra sätt att engagera, inspirera och utveckla varandra, säger Varga.

Hur går det praktiska arbetet till när ni umgås med Tsumeb?

– Jag åker dit en gång per år som koordinator och projektledare för styrgruppen. Gruppen i Tsumeb kommer hit en gång varje år, senast var de här i mars. De pengar vi får från ICLD finansierar främst resorna. De olika projekten lägger själva upp planeringen för sina resor men oftast handlar det om att projektgrupperna består av fyra-fem personer som reser till varandra en eller ett par gånger per år.

Demokrati och stadsplanering är ett angeläget ämne i Falun och Tsumeb. De båda orterna har ett intressant fall för varför kopplingar mellan demokrati och stadsplanering bör undersökas och vidareutvecklas i ett kommande projekt.

Vilka förväntningar har du på studien och därefter projektarbetet?
– Jag hoppas förstudien kan mejsla fram gemensamma utmaningar vi kan jobba vidare med. Att vi kan identifiera relevanta problem hos respektive kommun där vi kan inspireras av varandras styrkor. Staden som vi lever i är viktig för människor.

International Training Programme – Inclusive Political Leadership

Programmet ska bidra till en ökad inkludering på lokal nivån då deltagarna ges möjlighet att gemensamt arbeta med ett konkret utvecklingsprojekt samtidigt som de övar sig i olika samarbetsformer.
Min förhoppning är att skapa ett nydanande program som bidrar till verklig förändring för fattiga människor, säger Astrid Nunez på ICLD, ansvarig för programmet.

ICLDs ambition är att få politiker och gräsrotsorganisationer att samarbeta i högre utsträckning än vad som ofta är fallet idag samt bidra till att hitta lösningar för att förbättra servicen till medborgare i utsatta stadsområden i fem olika länder.

Programmet kommer att vara direkt kopplat till forskning som bedrivs av Docent María José Zapata vid Handelshögskolan i Göteborg som berör inkluderande politiskt ledarskap.

Politiker och representanter för gräsrotsorganisationer i följande länder kan söka programmet: Kenya, Zambia, Botswana, Namibia och Sydafrika.

Deadline för ansökan är 10 juni 2017.

Sök till programmet!

Läs mer om programmet i det bifogade dokumentet.

På besök i en politisk vardag i Sverige

Veckan börjar med ett par dagars workshop ihop med de svenska mentorerna. Mentorerna som är 15 till antalet kommer från olika landsting och kommuner i Sverige där de precis som sina adepter är lokala toppolitiker.

På tisdag kväll reser de vidare med sina mentorer till deras hemkommun för ett par dagars studiebesök där de skuggar sin mentor i det dagliga arbetet i den politiska miljön. Alla mentorer kommer från SKL:s ledarprogram för kvinnor som är toppolitiker och samarbetet mellan SKL och ICLD har pågått sedan programmet startade för fyra år sedan.

Deltagarna kommer från Indien, Indonesien, Kenya, Makedonien, Namibia, Serbien, Sydafrika, Tanzania, Turkiet, Uganda, Ukraina och Zambia.

— Programmet spelar en viktig roll för ökad jämställdhet i de lokala politiska församlingarna internationellt. Demokratier behöver starka kvinnor, säger programansvarig Kristin Ekström, ICLD.

Demokratier behöver starka kvinnor

Som en del av det 18 månader långa utbildningsprogrammet träffades 23 internationella toppolitiker i Sverige under två veckor. De tog del av föreläsningar, workshops, studiebesök och gjorde Kommun- eller landstingspraktik hos svenska kollegor. Tack vare ett nära samarbete med SKL är 15 svenska toppolitiker mentorer i ledarprogrammet. Samarbetet stärker ledarskapet både för deltagare och mentorer och bidrar även till att öka jämställdheten eftersom det ger stöd till kvinnor i ledande positioner och skapar förebilder. 

Den första veckan när deltagarna var på plats i Visby innehåller programmet ett besök hos landshövding Cecilia Schelin Seidegård och ett studiebesök på Region Gotland.

De 23 deltagarna från 12 av ICLD:s samarbetsländer antogs i våras till den fjärde omgången av ICLD:s program ”Local Political Leders – Capacitating Women in Politics”. Deltagarna kommer från Indien, Indonesien, Kenya, Makedonien, Namibia, Serbien, Sydafrika, Tanzania, Turkiet, Uganda, Ukraina och Zambia. I april 2016 inleddes utbildningen med workshops i Kisumu, Kenya, för de afrikanska och asiatiska deltagarna samt i maj i Belgrad, Serbien, för deltagarna från östra Europa. 


— Programmet spelar en viktig roll för ökad jämställdhet i de lokala politiska församlingarna internationellt. Demokratier behöver starka kvinnor. Svenska politiska församlingar är de mest jämställda i världen, med 38 procent av kommunstyrelseordföranden som är kvinnor. Det globala genomsnittet är 9 procent toppolitiker som är kvinnor på lokal nivå, säger programansvarig Kristin Ekström, ICLD.

Syftet med utbildningens vistelse i Sverige under oktober var att deltagarna skulle stärkas i sitt politiska ledarskap, genom att få en inblick i folkvalda kvinnors verklighet i Sverige, varvat med föreläsningar och workshops. Den andra veckan, den 24-28 oktober, började med en workshop i Stockholm som arrangerades tillsammans med Lena Lindgren på SKL. Där mötte deltagarna också sina mentorer, som också stod värdar för besöken i en kommun eller ett landsting och dit deltagarna följde med sin värd den 25-27 oktober.

En av mentorerna är Agneta Blom, kommunfullmäktigeordförande i Örebro med 14 års erfarenhet i politiken. 

— Jag är verkligen imponerad av allt engagemang hos dessa kvinnor. Många av dem är i ledande positioner och de försöker inspirera andra kvinnor. Jag kan se att vi har en hel del gemensamt och att vi kan verkligen bidra till varandras utveckling som ledare i hållbara lokala demokratier, säger Agneta Blom.

Development of Citizen NGO Network

The main objective of the project Development of Citizen NGO network is to build a sustainable structure for planning, executing and financing projects between NGO:s in Vänersborg and Omaruru.

This can be done by using the existing structures and contacts, the result of ten years of successful cooperation between the two towns. To succeed in this an umbrella organisation should be created, through which future contacts with Omaruru should be handled. Under this organisation there will be room for churches as well as NGO:s.

In Namibia the Municipality of Omaruru will be our counterpart, as they have economic structures for coordination of different projects. Our aim is to let NGO:s in Vänersborg replace Vänersborgs kommun in the continued work between the partner towns. That way the work will continue on a citizen to citizen level.

Projektområde
Social care and wellbeing
Svensk partner
Vänersborgs kommun
Internationell partner
Municipality of Omaruru

Town Planning and Environment in Mariental Municipality

Project During the Partnership Project 2009-2010 the two Municipalities together worked with producing a ”Town Planning Scheme”. During this working together period Mariental Municipality expressed their wish to also cooperate with the next ”Structure Plan”. In this the Municipalities long-term and visionary goals will be described. Mariental Municipality has in their planning a lot of circumstances to consider; frequent floods, heavy growing settlements caused of growing population, a complex environmental situation (water, sewerage and waste) increased by the floods. Mariental Municipality buys the planning from en external consultant. The Mariental Municipality’s experience as purchaser is of limited extent.

The task in this part of the Partnership will for the Municipality of Staffanstorp be to assist and support Mariental as a purchaser with a view to get an excellent new Structure Plan. During the Partnership and the mutual visits will the planning staff and some of the politicians also get some education and supervision in how to work with planning.

An other important democratic part in the project is to make the planning visible for the citizens in the Municipality.

Projektområde
Technical Services and Infrastructure
Svensk partner
Staffanstorps kommun
Internationell partner
Mariental Municipality

Fire brigade 2012-13

Representatives from Mariental Municipality presented (in the prestudy and in the Partnership Project) in the Coordination Committee, practical problems with their Fire Department. Five years ago the Fire Department response was transferred from the Government to the Municipalities in Namibia. No economic resources were added. During the “Fire brigade Project 2009-2010”, education- and training programmes for the fire fighters was initiated as well as prevention work to reduce fires and accidents was trained and started.

In our discussions in the Coordination Committee we have found out that Staffanstorps Municipality can support with experience and knowledge in the following ways:

  • All the firemen, present and new ones, need more education, training and practice. A good training- and education programme has to continue to develop.
  • Mariental Municipality has also big needs to introduce and develop the prevention work inventing to reduce fires and accidents. This is important for all the citizens in the Municipality.
  • The Municipality has received a new modern Fire truck from the Namibian Government. It will take a long time to get education and training from the Government. This would really erase the quality for the Fire Brigade in Mariental Municipality. The staff from the Fire Brigade in Staffanstorp has the knowledge to educate in managing and use the new vehicle.
Projektområde
Technical Services and Infrastructure
Svensk partner
Staffanstorps kommun
Internationell partner
Mariental Municipality

Waste Management

The municipality of Karasburg has a waste management system that is detrimental for a sustainable environment and Karasburg is eager to solve this problem. In cooperation between the municipalities, it is Hörbys task to add knowledge and experience from a waste management based on sustainability and lessening the environmental impact by recycling. The municipality of Karasburg contributes by finding contacts in order to find a market for recycling and spreading information and knowledge about the new system to employees and inhabitants.

The object for the project is to give the employees in Karasburg municipality the necessary knowledge of how to conduct a sustainable waste management.

Within the scope of the project, the old dump shall be closed and what’s possible recycled. The project shall also create a market for recycling where the waste is sorted, recyclable material sold and organic waste put in compost.

Projektområde
Technical Services and Infrastructure
Svensk partner
Hörby kommun
Internationell partner
Karasburg

Pre-emtive rescue service

The developed relationship, through the cooperation in this project, has resulted in a better understanding of the provision of high level services to citizens of Vetlanda Municipality by the Namibian counterpart and the difficulties the Kavango Region faces in the delivery of similar services to its citizens in the Kavango Region. Mutual understanding has been developed and will continue to develop during this project.

Local Government staff of Kavango Regional Council will continue to receive training and education by their counterparts of Vetlanda Municipality. To prepare for these capacity building programs Vetlanda staff has visited the Kavango Regional Council / Okavango River Basin area and will continue to do so in the future.

Both the capacity building programs and visits have contributed to develop mutual respect for the way both regions function and ideas for improvement exchanged.

Kavango Regional Council is dealing with a number of social issues (HIV/ AIDS, teenage pregnancies, orphans, informal settlement, etc.) which are no big issues in Vetlanda Municipality. The way the Kavango Regional Council deals with these issues has been a new experience for Vetlanda Municipality officials. Both the Kavango Regional Council and the Vetlanda Municipality have therefore gained knowledge, insights and a better understanding of the cultural diversity which have been mutually beneficial and this will continue during this project.

The Kavango Regional Council also has to deal with the impact of global climate change; especially floods have caused a lot of damage in the last few years. For Vetlanda Municipality officials it has been a very good experience to witness the effects of global climate change on a region in a developing country and the way the Kavango Regional Council is dealing with the flood disaster.

It is also so that the Rescue Service department within Vetlanda Municipality can give high level services to citizens of Vetlanda Municipality because of long time development and good supply of equipment. The Rescue Service departments in the Town Councils within Kavango Region have solve problems in a different and maybe sampler way that can be of use for the Swedish counterpart.

Projektområde
Inclusive leadership and governance
Svensk partner
Vetlanda kommun
Internationell partner
Vetlanda Municipality

Management and implementation of a strategic plan

This is a three-year period project in the field of local administration and local democracy resulting from the cooperation from Hörby and Karasburg municipalities respectively.

The project’s goal is to improve on the municipal governance and administration and in particular, the planning system in Karasburg municipality.

The objective is to develop a detailed, timely and advanced strategic planning system with the aim of improving on relevant service provision for all the municipal services. This includes water and sewage system infrastructure among others.

The activities planned for include study visits and trainings in strategic planning and management. The target groups are the relevant municipal employees, and all those that in one way or another are involved in decision making within the municipality. At the end of the project period, it is hoped that there will be a well structured strategic plan for the entire municipality with regard to service provision and that the quality of services provided will be substantially improved.

Projektområde
Inclusive leadership and governance
Svensk partner
Hörby kommun
Internationell partner
Karasburg